Blog over bijles en huiswerkbegeleiding

/Blog over bijles en huiswerkbegeleiding

Wisselen van niveau ná aanmelding op middelbare school

Wisselen van niveau ná aanmelding? Een veelgehoorde vraag onder ouders is hoe het nu zit met het wisselen van niveau na de aanmelding op het voortgezet onderwijs. Een logische vraag, want de procedure van aanmelding is eigenlijk helemaal niet zo logisch. Tot aan 2015 maakten kinderen in groep 8 in februari de Cito-toets, kregen zij in maart de uitslag en konden zij zich vervolgens aanmelden voor het voortgezet onderwijs. Na 2015 is de Cito-toets verplaatst naar april, maar moeten kinderen zich al in maart hebben ingeschreven. Hogere Cito-score dan het schooladvies Een bekend scenario onder ouders is dat hun zoon of dochter van de basisschool een advies krijgt en zich aanmelden op dat niveau, maar in april op de Cito-toets hoger scoren. Bijvoorbeeld: een kind krijgt vmbo-tl advies, maar scoort 540 en zou dus naar de havo kunnen. Maar op de middelbare school is alles al geregeld: Het kind is aangemeld in een klas met vmbo-tl en misschien een dakpanklas met vmbo-tl/ havo. Kun je nu nog makkelijk wisselen van niveau? Wat is de procedure daarin precies? En wat is raadzamer: het schooladvies of de Cito-score? Overstappen na heroverweging Er is een vaste procedure wanneer dit probleem zich voordoet. Als een leerling hoger scoort op de eindtoets en daarmee naar een hoger niveau zou kunnen, moet de basisschool het eerder afgegeven advies heroverwegen. Zo’n heroverweging dient snel te gebeuren, want de meeste scholen zitten al vol. De leerkracht van groep 8, de intern begeleider en vaak ook de directeur moeten [...]

By |februari 13th, 2017|Tags: , , |

Eindexamen tips 2017

Eindexamen tips voor een geslaagd 2017 In mei 2017 staan de examens weer voor de deur. Wij geven graag eindexamen tips om ervoor te zorgen dat jij slaagt! Eerst zullen we tips geven voor een goede voorbereiding en vervolgens tips voor tijdens de eindexamens. Een goede voorbereiding Maak ver van tevoren een planning Om te beginnen is het belangrijk dat je even duidelijk op een rijtje zet wanneer je welk vak hebt tijdens de eindexamens in mei 2017. Sommige mensen vinden het fijn om ook in die volgorde te leren. Je hebt een paar maanden om te leren voor je eindexamens, benut deze tijd ook goed en begin op tijd. Belangrijk is dat je in jouw planning duidelijk opschrijft welke (halve) dag, je welk vak gaat leren. Maak oude eindexamens Het is raadzaam een oud examen te maken voordat je begint met leren. Op deze manier weet je op wat voor manier de vragen gesteld worden en wat voor antwoord er van jou wordt verwacht. Je kunt ook meteen zien welk gedeelte van de stof je al wel beheerst en welk gedeelte nog niet zo goed. Het maken van oude examens is een van de eindexamen tips die niet voor niets vaak genoemd wordt. Leer niet een hele dag hetzelfde vak Zorg ervoor dat je niet langer dan een halve dag een vak leert. Door twee (of drie) vakken per dag te leren heb je meer variatie wat goed is voor je concentratie. Vraag klasgenoten of anderen om hulp Indien [...]

By |februari 10th, 2017|

Telefoon uit tijdens het leren

Telefoon uit tijdens het leren Je kent het wel. Je bent aan het leren en ‘Ping!’ je krijgt een appje. Zonder na te denken grijp je gelijk naar je telefoon. Je bent je bewust van het feit dat je eigenlijk niet moet kijken maar je kúnt het niet laten. Steeds meer worden we geconfronteerd met dergelijke afleidingen in ons leven. Door de digitalisering worden we steeds vaker en sneller afgeleid van wat we nu eigenlijk moeten doen. Vooral wanneer je dingen moet doen die niet het allerleukst zijn: leren! Zelfs wanneer je zo slim bent geweest om je telefoon uit tijdens het leren te zetten kun je alleen nog maar nadenken over het eten van vanavond of het rooster van de volgende dag. Dit soort afleidingen kent iedereen, van jong tot oud. Door de vele prikkels in je leven is je hoofd geobsedeerd geraakt door dingen die je aandacht snel trekken. Die aandacht is eigenlijk niet een diepe aandacht maar een primitieve. De promoverende wetenschapper Decoster van de Universiteit van Gent noemt dat hyperaandacht. Vooral internet en sociale media zetten ons in de hyperaandacht. Maar om goed te kunnen leren, zou je een diepere aandacht moeten hebben. Met een diepe aandacht ben je namelijk in staat om te reflecteren, analytisch, creatief en systematisch te denken, problemen op te lossen en vooruit te denken. Door ons gebruik van de telefoon (waarmee je veel op internet en sociale media zit) oefenen we steeds minder de diepe aandacht en neemt ons concentratievermogen ook steeds af. Doe je [...]

By |november 19th, 2015|

Help, een vluchtelingkind naar school!

Nederland verwacht dit jaar (2015) een instroom van ongeveer 35.000 vluchtelingen. Afgelopen weken is er veel discussie en ophef geweest over hoe en waar de vluchtelingen worden opgevangen. Op verschillende plekken in Nederland worden (grote) opvangcentra gebouwd. De eerste levensbehoeften zijn het belangrijkst, maar er komt natuurlijk veel meer kijken bij het opvangen van vluchtelingen. Denk bijvoorbeeld aan alle kinderen, want een vluchtelingkind naar school is ontzettend belangrijk. In deze blog worden verschillende aspecten belicht waar de (middelbare) school mee te maken krijgt. Het is namelijk van groot belang dat vluchtelingkinderen zo snel mogelijk goed en passend onderwijs kunnen volgen. In deze blog wordt geen advies gegeven, het is de bedoeling dat dit onderwerp meer onder de aandacht komt zodat meer mensen kunnen helpen. Elk kind heeft recht op onderwijs. Vluchtelingkinderen moeten dan ook binnen 3 dagen nadat ze asiel hebben gekregen naar school. Een kwart tot een derde van de vluchtelingen is minderjarig. Onderwijs is fundamenteel voor de ontwikkeling van kinderen en een succesvolle integratie. Onderwijs is de hoeksteen van een samenleving. Het is dan ook een prioriteit om vluchtelingkinderen een succesvol schooltraject te kunnen bieden. Een vluchtelingkind naar school laten gaan moet natuurlijk eerst kunnen. In de buurt van asielzoekerscentra staan asielscholen. Deze scholen zitten echter overvol doordat er dit jaar veel vluchtelingen naar Nederland zijn gekomen en nog zullen komen. Er zijn ook scholen met zogenoemde taalklassen, waar kinderen worden klaargestoomd voor het Nederlandse onderwijssysteem. Helaas zijn er maar een beperkt aantal taalklassen in Nederland. Zodra een vluchtelingengezin [...]

By |oktober 8th, 2015|

De 1040 urennorm en de ‘ophokuren’ anno 2015

Wie kan zich nog de stakingen van de scholieren herinneren eind 2007? Tienduizenden scholieren in Nederland staakten toen tegen de 1040 uren, de ‘ophokuren’. Dit liep op veel plekken uit de hand. In Amsterdam moest zelfs de ME worden ingezet. Ook het LAKS was het er toentertijd niet mee eens. Maar hoe staat het nu met de 1040 urennorm? Wordt de norm nou op alle middelbare scholen toegepast of bestaat deze niet eens meer? Eerst even een korte uitleg wat nou eigenlijk het plan was van de 1040 urennorm. Elke scholier moest in een schooljaar 1040 uren begeleid onderwijs krijgen. Het gaat hier om lessen die vast bij het programma van de middelbare school horen en er moet een leraar voor de klas staan. Op veel scholen zou dit betekenen dat er ‘ophokuren’ zouden ontstaan. Dit zijn uren dat er wel een ‘docent’ voor de klas staat, maar dat er niet daadwerkelijk les wordt gegeven. Op deze manier konden scholen de 1040 uur halen. De leerlingen zouden bijvoorbeeld huiswerk kunnen maken in deze uren. Er ontstond veel commotie rondom de 1040 urennorm. Het LAKS riep de scholieren op tot een staking op 30 november 2007. Op vele plaatsen in Nederland ontstonden eind november heftige scholierenstakingen. Veel scholieren waren het niet eens met de zogenoemde ‘ophokuren’. Echter, scholieren zagen ook hun kans schoon op een dagje vrij door met zijn allen te staken. Velen wisten niet eens wat de 1040 urennorm inhield en waren meer sensatiezoekers. Velen zullen momenteel niet eens [...]

By |september 23rd, 2015|

Snel en effectief leren – 10 tips

Snel en effectief leren Over een week start je proefwerkweek. Voor je gevoel ben je nog niet goed genoeg voorbereid. In deze blog krijg je 10 concrete tips om snel en effectief leren te leren. Als ik deze tips had geweten tijdens mijn middelbare schoolperiode, was het mij allemaal vele malen makkelijker afgegaan! Tip 1: Duik achter je computer en gebruik TEACH2000 Normaal gesproken leer je altijd vanuit je boek, zeker wanneer je woordjes moet stampen! Dat hoeft sinds enkele jaren al niet meer. Via het programma TEACH2000 (Gratis downloaden: http://www.teach.nl/download.php) kan je zeer effectief woordjes, grammatica en meer leren. Is dat even handig voor al die rijtjes Engels, Frans of Duits! Het werkt heel simpel; eerst voer je alle woorden in plus de vertalingen (nu leer je al!) en daarna overhoort het programma je of je de woordjes kent. Zo niet, dan zal hij deze zo vaak herhalen totdat jij ze wel kent. Dit werkt ontzettend effectief en snel, een absolute aanrader! Een goed online alternatief voor TEACH2000 is WRTS (gratis): http://www.wrts.nl/ Tip 2: Ga leren een op een andere plek dan je kamer Het klinkt misschien gek, maar het werkt echt: leren op een plek die jou niet herinnert aan bijvoorbeeld chillen. Doordat je een onderscheidt maakt in werk en chill-plek, kan je je beter concentreren. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld de lokale bibliotheek. Ga iedere dag van bijvoorbeeld 10:00 tot 17:00 daar zitten. Zorg dat je na 17:00 dan ook helemaal niks meer aan leren gaat doen. [...]

By |augustus 13th, 2015|

BijlesMatch schrijft af en toe een blog over bijles en andere relevante thema’s met betrekking tot de middelbare school. De onderwerpen variëren van tips om te studeren tot een betoog over de maatschappelijke stage. Weet jij een interessant onderwerp of zou jij graag zelf een blog over bijles over een ander thema willen schrijven? Mail dan naar info@bijlesmatch.nl

BijlesMatch is een bijlesbureau voor middelbare scholieren in Nederland. Wij geven privé bijles aan huis. BijlesMatch is voordelig en deskundig, wij leveren de beste bijlesdocenten tegen de voordeligste tarieven. Door middel van deze blog proberen wij scholieren te helpen met studeren en actuele onderwerpen aan te kaarten.